Zamknij okno Cookies

Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej szczegółów o polityce cookies

PISMO UŻYTKOWNIKÓW ADOBE PHOTOSHOP, ILLUSTRATOR, INDESIGN, FLASH I INNYCH...

» ANALIZA | Dodano: 2014-03-03

Światowe trendy komunikacyjne

Fotolia, wiodący europejski bank zdjęć, podsumował miniony rok i zaprezentował najlepiej sprzedające się zdjęcia 2013 roku na świecie i w Polsce

Światowe trendy komunikacyjne

Na podstawie tematyki najczęściej sprzedawanych fotografii znany ekspert ds. kultury i semio-retoryki Cédric Erard przybliża nam globalne oraz lokalne trendy kulturowe. Dane pokazują, że obrazy ze szczęśliwymi ludźmi nadal są na szczycie najczęściej kupowanych zdjęć – w ubiegłym roku, a zwycięzcą okazał się obraz radosnej kobiety, która cieszy się ze słońca pośród kwiatów polnych. Tuż za nim znajdują się powszechne tematy, takie jak dzieciństwo, edukacja, podróż i technologie sieciowe, z małym chłopcem z żarówką nad głową jako drugim najczęściej kupowanym zdjęciem 2013 roku oraz piękną, tropikalną plażą na miejscu trzecim. Mimo ich pozornie niewinnego i przypadkowego wyglądu, te zdjęcia dają nam wgląd w nasze globalne społeczeństwo, ponieważ są reprezentatywne dla niektórych aspektów zbiorowej podświadomości. Wybrane, instynktownie mają przemawiać do możliwie jak największej ilości osób, reprezentując wspólne ideały w naszym społeczeństwie. Ponieważ są one szeroko rozpowszechnione, wciąż karmią i kształtują konkretne ideały, w ten sposób ujawniając nam tę zbiorową podświadomość.

Co mówią eksperci

Cédric Erard, ekspert semio-retoryki, wyjaśnia: – Zdjęcia, które omawiamy są cenne bardziej ze względu na ich wartość konceptualną niż dosłowną: na zdjęciu nr 2 mały chłopiec o blond włosach i niebieskich oczach nie odnosi się do "białego chłopca z jasnymi włosami i niebieskimi oczami" ani nawet do "małego chłopca", to nawiązanie do koncepcji dzieciństwa. Tu mamy chłopca, ale równie dobrze mogłaby to być dziewczynka, biała lub ciemnoskóra, 5 lub 10-letnia, bogata lub biedna. To, co jest przedstawione to idea dzieciństwa, młody człowiek przepełniony pomysłami i możliwościami. Jako takie, przedstawione są również pomysły z dzieciństwa, kreatywność i inspiracja. Idąc tym tropem, np. zdjęcie nr 3 nie reprezentuje konkretnej plaży w określonym miejscu gdzieś w świecie – to są wakacje marzeń lub relaks na plaży. To wizualny ekwiwalent słów tropikalny, egzotyczny, marzenie, i może być sprzedawany jako kartka pocztowa zarówno z Tahiti jak i Phuket, bo dokładnie to reprezentuje. Jeśli bliżej przyjrzymy się 5 bestsellerów 2013 roku, odkryjemy, że reprezentują one chęć rozwoju osobistego, wolności i kreatywności; skupienie na wypoczynku, przyrodzie, rozwoju ludzkim, szczęściu i wzroście.

Globalne trendy a polskie bestsellery 2013 roku

Różnica wskazuje na lokalny charakter wykorzystywania zdjęć w Polsce i profil rodzimych konsumentów. Wśród klientów banku zdjęć największą grupę stanowią domy mediowe, korporacje, agencje reklamowe, graficy oraz osoby, które pracują w mediach. W dużej mierze są to również ludzie, którzy na co dzień pracują z obrazem, czyli np. dziennikarze, blogerzy czy osoby prywatne, które potrzebują zdjęć do indywidualnych celów. Najlepiej sprzedającym się na polskim rynku zdjęciem minionego roku jest abstrakcyjna grafika wektorowa, przedstawiająca złote fale (46665900). Na drugim miejscu znalazła się panorama Warszawy (41834806) odwołująca się do takich pojęć jak miasto, przestrzeń, wolność.

Kolejnym najchętniej ściąganym obrazem 2013 roku było zdjęcie wielkanocnych jajek (46574059), a następnie czarno-białej panoramy Manhattanu (42447200), co z pewnością zawiązane jest z dużą popularnością tego typu motywów na fototapetach, które od kilku lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Ranking zamyka zdjęcie świeżych limonek w wodzie (38602855) reprezentujących takie pojęcia jak zdrowie, świeżość, witalność, relaks.

Różnorodność i kreatywność w czołówce trendów

W ciągu dziesięciu lat, bank zdjęć Fotolia stał się światowym liderem w segmencie microstocków, szczególnie w Europie. Serwis częściowo zawdzięcza swój sukces 200 000 dostawców z ponad 150 krajów. Dzisiaj Fotolia jest jedną z największych i najbardziej zróżnicowanych kreatywnych agencji typu microstock, oferując ponad 27 milionów plików, co stanowi wzrost o 20% od 2012 r. Ponad 4,6 mln użytkowników pobiera około 1,5 mln obrazów miesięcznie. Wśród nich są duże wydawnictwa, firmy i agencje kreatywne, a także mniejsze przedsiębiorstwa i prywatni użytkownicy.

– Świetni fotografowie i artyści z całego świata umieszczają swoje zdjęcia w serwisie Fotolia, ponieważ wiedzą, że w ten sposób ich obrazy będą dostępne na każdym kontynencie. Dzięki ciągłej ekspansji banku zdjęć Fotolia na nowych rynkach, nasze portfolio jest bardzo zróżnicowane, zawiera zdjęcia odpowiadające wszystkim wizualnym potrzebom i regionalnej oraz lokalnej specyfice. Tę różnorodność dobrze odzwierciedla kompilacja naszych bestsellerowych zdjęć z zeszłego roku, która podkreśla jednocześnie strategię serwisu Fotolia do zapewnienia lokalnie zdjęć z całego świata – komentuje Oleg Tscheltzoff, Współzałożyciel i Prezes Fotolia LLC.

Bestsellery Fotolia 2013 na świecie
Bestsellery Fotolia 2013 w Polsce
Beautiful girl enjoying the summer sun [1]
Beautiful girl enjoying the summer sun - Evgenyatamanenko (Rosja)

Elegant gold fractal waves [1]
Elegant gold fractal waves - Abstractus Designus (Rosja)

Cheerful smiling child at the blackboard [2]
Cheerful smiling child at the blackboard - yuryimaging (Ukraina)

Warsaw panorama [2]
Warsaw panorama - udra11 (Polska)

Tropical beach [3]
Tropical beach - Anton Gvozdikov (Rosja)

Easter Eggs [3]
Easter Eggs - selensergen (Turcja)

Wood [4]
Wood - donatas1205 (Litwa)


New York City Manhattan black and white [4]
New York City Manhattan black and white - rabbit75_fot (USA)

Technology in the hands [5]
Technology in the hands - violetkaipa (Tajlandia)

[5]
Fresh limes in water splash, isolated on - Jag_cz (Czechy)


» Zobacz więcej na temat Fotolii

Powrót »

Wydanie Cyfrowe Computer Arts #07
okładka

Magazyn Computer Arts teraz za darmo w formie aplikacji cyfrowej dostępnej na tablety iPad i urządzenia z systemem Android oraz komputery PC/Mac.